Claudia Matei este psiholog și vicepreședinte ATCA. A terminat facultatea de Psihopedagogie Specială, apoi a urmat cursurile de specializare în analiză comportamentală aplicată, în cadrul Universității North Texas.

Deși studiile ne ajută să ne îmbunătățim performanțele profesionale și să trasăm standarde etice și calitative în terapia copiilor noștri, cea mai puternică motivație pentru a învăța ce înseamnă tulburările de spectru autist și pasiunea pentru analiza comportamentală se datorează primului baiețel care a început terapia împreună cu Claudia – un baiețel minunat, care o aștepta în fiecare zi cu un zâmbet de ștrengar, alerga spre dulapul cu materiale și jucării pentru a le așeza pe masă, și căruia îi plăceau la nebunie baloanele de săpun, literele și animalele.

În prezent, este consultant în analiză comportamentală și este implicată în proiectele ATCA de formare a specialiștilor și cadrelor didactice, de implementare a noi servicii de terapie și de conștientizare a problematicii copiilor cu autism din perspectiva integrării sociale, precum și în campaniile de strângere de fonduri pentru programe educațioanale.

În opinia Claudiei, după aproape 10 ani de experiență, cele mai importante lucruri care rămân sunt primele cuvinte ale copiilor, fiecare zâmbet al părinților și oamenii frumoși de care suntem înconjurați.


Prezintă la Conferința Internațională ABA 2018:

Implementarea tehnicilor analizei aplicate a comportamentului în sistemul de învățământ din România

Analiza aplicata a comportamentului inseamna: colectare de date, analiza functionala a comportamentului, crearea de planuri de interventie si evaluarea progresului.

ABA se focuseaza pe evaluarea si modificarea mediului astfel incat acele modificari sa duca la imbunatatiri semnificative din punct de vedere social in comportamentul perosanei evaluate.

Pornind de la aceasta scurta descriere, ABA poate fi aplicata cu succes si in sistemul de invatamant iar ATCA a demarat in decembrie 2018 cu sustinerea Kaufland, ProfAid – un program de aplicare a tehnicilor ABA in sistemul de invatamant:

  • ProfAid ofera solutii de management comportamental.
  • Eficientizeaza interventia la clasa.
  • Ofera solutii pentru diminuarea comportamentelor inadecvate.
  • Copiii pot dezvolta mai multe abilitati.
  • Vor invata comportamente pozitive.
  • Vor indeplini cu mai multa usurinta si complianta sarcinile din timpul orelor.

Numarul copiilor cu TSA este in continua crestere iar tulburarile de comportament sunt din ce in ce mai des intalnite in scoli. Profesori si parinti, deopotriva, intampina dificultati in a interactiona cu elevii care prezinta comportamente neadecvate. Motivatia este foarte importanta in dezvoltare, atat în viaţa adultilor si, mai ales, in viata copiilor. Motivatia, fie ea extrinseca sau intrinseca, este un concept care nu trebuie neglijat. Alaturi de motivatie, este important sa extindem aplicabilitatea ABA astfel incat profesorii si parintii sa aiba instumentele necesare pentru a face fata provovarilor comportamentale ale copiilor.

Vezi programul ediției 2018