Moței Cecilia este psiholog clinician acreditat de COPSI și în această perioadă se specializează în analiza aplicată comportamentală, urmează cursurile Universității Clemson și a absolvit cursurile de formare în Terapii Scurte Colaborative Orientate pe Resurse și Soluții și masterul de Psihologie clinică si consiliere psihologică. De 7 ani sprijină programul terapeutic al copiilor cu TSA, implementează principiile analizei aplicate, susține ateliere de dezvoltare personală pentru copii și părinți. În această perioadă Cecilia a participat în stagii de voluntariat în țări precum, Ghana (Africa) și Iordania (Asia) unde a lucrat cu copii cu TSA și Sindromul Down, a susținut programe de dezvoltare personală pentru frații copiilor cu autism, în prezent își desfășoară activitatea în propriul cabinet de psihologie.
Prezintă la Conferința Internațională ABA 2018:
Impactul copiilor cu TSA asupra fraților
De cele mai multe ori, acest diagnostic aduce cu sine multe provocări, atât în viața copilului cu TSA, cât și în viața tuturor membrilor familiei acestuia. Frații copiilor cu TSA au și ei de înfruntat prejudecăți la școală, la locul de joacă sau în grupul de covârstnici.
De câte ori nu ați auzit: “nu este corect”, “nu ai timp și pentru mine”, “îmi e rușine cu el/cu ea”, “de ce nu face și el/ea teme”, “el/ea are voie să facă orice”?
Toate aceste întrebări sunt însoțite în mod evident de neliniște, nesiguranță sau temeri, față de care frații tipici întâmpina dificultăți în a le înțelege, în a le gestiona și în a le accepta.
Relațiile fraterne sunt astfel greu de gestionat și de echilibrat, însă provocarea devine și mai intensă atunci când în familie există un copil cu TSA și un copil tipic. Toată implicarea părinților din viața copiilor cu TSA este resimțită de către frați ca pe o lipsă de atenție, timp și iubire.
Părinții au de gestionat atât dezvoltarea copilului cu TSA și în același timp echilibrarea relației de atașament raportat la copilul tipic.
În cadrul acestui atelier, se vor prezenta și se vor exersa tehnici cu ajutorul cărora copilul tipic va învăța să se simtă încrezător în relația cu părinții, frații și nu în ultimul rând în relația cu sine.