Alina Bobârnac este analist comportamental acreditat BCBA și președinte al Centrului New Odyssey. Are o experiență de 14 ani în educația timpurie și intervenția comportamentală aplicată. Alina este trainer pentru psihologi și terapeuți ABA (Registered Behavior Tehnician) și lector în cadrul cursurilor de acreditare BCBA/BCaBA Clemson University-Romania. În calitate de consultant BCBA, Alina este implicată activ, atât în programe de intervenție comportamentală aplicată, cât și în programe de educație incluzivă prin crearea de materiale auxiliare care susțin integrarea copiilor cu autism în gradiniță și școală.
Prezintă la Conferința Internațională ABA 2018:
Stabilirea unui plan de intervenție personalizat pornind de la performanțele obținute în evaluarea limbajului de bază și a capacității de învățare (ABLLS-R)
Cel mai important aspect al unui program educațional pentru copiii cu autism este predarea limbajului. Pentru a oferi un program eficient, este esențial să se efectueze o evaluare precisă și aprofundată a competențelor și nevoilor curente ale copilului. Din păcate, înțelegerea oricărei teorii a limbajului nu este simplă. Alegerea teoriilor și abordărilor poate fi copleșitoare pentru un terapeut sau un părinte care se confruntă cu provocările zilnice de a învăța un copil să comunice cu ceilalți și de a interacționa social cu colegii. În plus, pentru terapeuți devine provocator să nu graviteze în jurul intervențiilor bazate pe expertiza lor sau pe disponibilitatea resurselor, mai degrabă decât pe o analiză atentă a performanțele obținute în evaluare, pe stabilirea priorităților educaționale, cât și pe intervențiile validate științific.
Dezvoltat de Dr. Partington pe baza analizei comportamentale a limbajului, sistemul ABLLS-R, poate răspunde acestor provocări, fiind atât un instrument de evaluare, un ghid de curriculum, cât și un sistem de urmărire a abilităților. Acest instrument practic și parental poate fi folosit pentru a facilita identificarea competențelor necesare copilului pentru a comunica eficient și a învăța din experiențele cotidiene. ABLLS-R oferă o evaluare cuprinzătoare a 544 de competențe din 25 de domenii de dezvoltare, inclusiv limbajul, interacțiunea socială, auto-servirea, abilitățile academice și motrice pe care copiii în mod obișnuit le dobândesc între 2 și 6/7 ani.
„Connecting for children with autism”
Platforma „Connecting for children with autism” răspunde unei nevoi reale cu care se confruntă specialiștii din domeniul recuperării copiilor cu autism – conectarea unei echipei multidisciplinare la o baza de date online și colectarea datelor, în timp real, prin intermediul unei aplicații mobile.
Baza de date online permite conectarea unei echipe multidisciplinare formată din medic, psiholog, asistent social, părinte și educator la dosarul copiilor pe durata terapiei și a procesului de recuperare, precum și la istoricul terapeutic al fiecarui copil (ex., evaluari, planuri de intervenție anterioare).
Aplicația mobilă este o componentă indispensabilă pentru notarea, în timpul intervenției terapeutice, a răspunsurilor copiilor la sarcinile primite în sesiunile de unu-la-unu sau în sesiunile de grup. Aplicația mobilă va fi conectată permanent la baza de date, aceasta din urmă colectând toate informațiile relevante din procesul de terapie și generând graficele pentru urmărirea evoluției fiecărui copil.
Prin cele două componente, noua platformă contribuie la integrarea mult mai ușoară a acestor copii în sistemul educațional.
Proiectul ”Connecting for children with autism” este derulat de Asociaţia Help Autism în parteneriat cu ATCA (Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată) şi Asociaţia New Odyssey si este finanţat de către Fundaţia Vodafone România, prin programul Connecting for Good 2017.